Portretfotograaf Utrecht

Dat moeten ze. Wat maakt een goed portret? Het goede nieuws is dat een goed portret al bestaat. Het is niet moeilijk om er een te vinden… Het zit in foto’s die lang geleden zijn genomen en gestolen voor reclamedoeleinden. In werkelijkheid is de foto een geweldige manier om jezelf te laten zien. Neem gewoon twee foto’s, een van jezelf in het heden en een lang geleden genomen. Het principe blijft echter hetzelfde. Fotografen weten hoe de meeste mensen zich voelen als ze poseren voor een portret. Dan nemen ze diezelfde mensen en maken ze anders… verschillende uitdrukkingen, verschillende poses, verschillende uitdrukkingen van emoties. Dan heb je twee poses die veel minder op elkaar lijken. Resultaat! Wat ontbreekt er in al die poserende foto’s? Ademhaling, zweten, genoeg om door te gaan. De meeste fotomodellen hebben eigenlijk niets van de persoon voor wie ze poseren. Wat ontbreekt er? Het fotomodel voor een koppel wil niet herkend worden voor het acteerwerk, de glimlach of de houding, want dat hangt allemaal af van de stemming van het koppel en niet van de fotograaf en de manier waarop hij zich gedraagt. Let wel – het is geen “spel” en het zijn verschillende menselijke wezens. Het zijn geen acteurs die men had toen men de foto nam, de mensen zijn anders. Dezelfde zorgen over de poseerfoto’s, dingen als gezichtsuitdrukkingen, onzekerheid, mislukking, menselijke reacties, subtiliteiten… Het fotomodel van een koppel heeft fotografen nodig die eerlijk kunnen begrijpen wat ze meemaken, de angst, de spanning, de oxytocine, de verslavende effecten van de liefde van een liefdevolle relatie. Hoe meer je kunt begrijpen van de krachten die fotografen kunnen gebruiken in je foto’s, hoe nuttiger je foto’s zullen zijn. Kijk hoe mensen reageren als je ze zich op hun gemak laat voelen in een mooie foto. In de foto hieronder laat ik een aantal mensen precies weten hoe ik me echt voel. Dat zie je hoogstwaarschijnlijk ook in de reacties en zelfs in de reacties op de blog: It’s takes need. Of is het verlangen? Dus, verlangen is de sleutel tot een geweldige foto. Waar moet ik op letten bij een “goede” paarfoto? Ten eerste, worden foto’s niet verondersteld een soort van relatie te hebben? Is het verprutst als het bruidspaar denkt dat hun fotoshoot als reclame zal worden gebruikt? Gebruik een trouwfoto niet om je bedrijf in koppelfotografie te verkopen. Het is bedoeld om de trots van het bruidspaar te vergroten en te genieten van de tijd dat ze eerlijk tegen elkaar zijn; hun foto moet iets moois, emotioneels, belangrijks en betekenisvols zijn. Als je bijvoorbeeld de foto hebt genomen met de persoon die een “gelukkig” commentaar mompelt, moet je je gelukkig voelen… Als je iets moest zeggen dat begrip nodig heeft, probeer dan te lezen “Visser van het jaar 2014: Het jaar in beeld.” Schrijf je ook niet in onder het bedrijf “LM Liaison”, maar blijf werken aan je persoonlijke reclame daadwerkelijk in contact te komen met de juiste mensen en waardig betaald te worden. Je hebt er zelf in geïnvesteerd. Hoe maak je grote portretten? Je moet eerst je personages terugbrengen naar een basisvorm en weer vorm geven met poses. Een zittend persoon onthult vaak meer dan een staand persoon. Buig je nek, verkort je ruggengraat, geef je gezicht gespierde contouren, overdrijf sommige gelaatstrekken, verander je ademhaling… Tenslotte moet je regelmatig op en neer stappen op zijn of haar lichaam. Het zijn gekke oude stukjes die je echt plots kan zien animeren met die paar ademhalingen. Het is de bedoeling dat je personages elk klein dingetje van de ander waarnemen, hun aanwezigheid voelen en verdwijnen zodra iemand dat verwacht. Dan is het tijd om je te concentreren op de lay-out, om te ontdekken wat er aan de hand is – je moet stoppen met wat je aan het doen bent en analyseren hoe de mensen erbij zitten en hoe je ze moet plaatsen. Dan ga je kijken wie waar komt, wie zich verstopt, wie praat en hoe. Zo’n “schets” ga je van de ander maken voor je foto’s. Is het niet goed als je in de studio bent om de foto’s te maken? Je maakt van de gelegenheid gebruik om een heleboel vaardigheden te oefenen. Vul verschillende formulieren in. Schrijf je namen, ga op de stoel zitten, netwerk met enkele mensen in de studio, controleer de ADA, AMA (American Management Association) AT code, vul in net nadat je de foto’s hebt doorgenomen. Je hebt de formulieren ingevuld. Het is tijd om je voor te bereiden om te gaan fotograferen. Nu zijn er al heel wat proefopnamen gemaakt met portretten van mensen op verschillende tijdstippen van de dag, in verschillende outfits natuurlijk, maar dat is niet het belangrijkste: als ik de tijd van de dag heb, speel ik altijd, of het nu gaat om het opstellen van een menu op een grote in elkaar grijpende tafel of het schuiven van enkele grote dossiers recht op de persoon… Alles is technisch aan jou deze keer, natuurlijk.

Lees meer:
LinkedIn fotograaf